Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Naszą wspólną misją jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań.
Celem inicjatywy jest wsparcie wszystkich szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka). W ramach Laboratoriów Przyszłości organy prowadzące szkoły otrzymają od państwa wsparcie finansowe warte ponad miliard złotych, dzięki któremu miliony polskich uczniów będą mogły uczyć się poprzez eksperymentowanie i zdobywać w ten sposób praktyczne umiejętności. Wsparcie będzie przekazane w całości z góry – bez konieczności wniesienia wkładu własnego.
Laboratoria Przyszłości to Program skierowany do szkół podstawowych oraz ogólnokształcących szkół artystycznych. Jego celem jest budowanie kompetencji kreatywnych i technicznych wśród uczniów. W ramach Programu szkoły otrzymają od państwa wsparcie finansowe na zakup wyposażenia technicznego niezbędnego do rozwoju umiejętności praktycznych wśród dzieci i młodzieży.
Kreatywne myślenie oraz obsługa narzędzi to jedne z podstawowych umiejętności decydujących o rozwoju cywilizacyjnym, gospodarczym i społecznym. Wzrost innowacyjności oraz rozwój technologiczny spowodował, że umiejętności matematyczne, w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii są dziś ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Laboratoria Przyszłości to kolejny krok w stronę wzmocnienia i uatrakcyjnienia dotychczasowego procesu zdobywania wiedzy i praktycznych umiejętności w tych obszarach przez uczniów.
Laboratoria Przyszłości to nowoczesny sprzęt, który uatrakcyjni zajęcia szkolne i pozwolą uczniom rozwijać swoje zainteresowania nie tylko na lekcjach techniki i w ramach innych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, lecz także w ramach zajęć pozalekcyjnych, kół zainteresowań i innych form rozwijania umiejętności.
https://www.gov.pl/web/laboratoria/uchwala
https://www.gov.pl/web/laboratoria
Zakupione wyposażenie w ramach Programu Laboratoria Przyszłości:
1. Drukarka 3D oraz filament do drukarki
2. Laptop do drukarki
3. Stacja lutownicza
4. Gimbal
5. Aparat fotograficzny z akcesoriami wraz ze statywem
6. Kamera przenośna cyfrowa wraz z akcesoriami
7. Mikroport z akcesoriami
8. Oświetlenie do realizacji nagrań
9. Mikrofon kierunkowy z akcesoriami
10. Konsola/mikser dźwięku z akcesoriami
11. Nagłośnienie: 2 kolumny mobilne, 2 kolumny
12. Mikrofony dynamiczne, mikrofony nagłowne
13. Specjalistyczne urządzenia i narzędzia, materiały edukacyjne oraz oprogramowanie, w tym z zakresu robotyki i mikroelektroniki
a. Lego Spike Prime Robot Edukacyjny
b. RoboCamp – mata edukacyjna
c. Gogle Wirtualnej Rzeczywistości (VR) wraz z akcesoriami i oprogramowaniem wspierającymi ich funkcjonowanie Wirtualne Laboratorium Chemiczne Empiriusz
14. Zestaw konstrukcyjny z różnych dziedzin z akcesoriami
a. Moduł - Elektryczność - zestaw podstawowy
b. Zrozumiała fizyka – Elektryczność
15. Sprzęt gospodarstwa domowego, części zamienne oraz wyposażenie drobne i materiały eksploatacyjne
a. kuchenka elektryczna, lodówka, blender, roboty kuchenne
b. zestaw garnków, komplet noży, deski do krojenia, miski, formy do pieczenia, komplet sztućców, sito, wałek do ciasta, zastawa stołowa
16. Pomoce projektowe, narzędzia do obróbki drewna i metalu wyposażenie stanowisk do pracy narzędziowej/technicznej części zamienne oraz wyposażenie drobne i materiały eksploatacyjne środki ochrony indywidualnej:
a. wiertarka stołowa, akumulatorowa wiertarko-wkrętarka, szlifierka tarczowa, wyrzynarka stołowa,
b. szafa narzędziowa, stoły warsztatowe, taborety regulowane
c. skrzynki narzędziowe z wyposażeniem, bezprzewodowe pistolety do klejenia na gorąco wraz z wkładami,
d. gogle przeciwodpryskowe, instrukcje BHP,
e. zestawy konstrukcyjne: Skrzat, Lampa, Trójkołowiec.
Zakupiony sprzęt uatrakcyjni zajęcia szkolne, pozwoli uczniom rozwijać swoje zainteresowania w ramach obowiązkowych zajęć (takich jak: technika, chemia, informatyka, fizyka, muzyka, edukacja wczesnoszkolna) oraz kół zainteresowań (min. informatyczne, chemiczne, fizyczne, fotograficzne, muzyczne, teatralne). Pozwoli nam kształtować i rozwijać umiejętności manualne i techniczne, umiejętności samodzielnego i kreatywnego myślenia, zdolności myślenia matematycznego oraz umiejętności w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii, stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych, jak również pracy zespołowej dobrej organizacji i dbania o porządek na stanowisku pracy oraz radzenia sobie w życiu codziennym.
W ramach zajęć uczennice samodzielnie wykonały i upiekły ciasto marchewkowe i ciasteczka maślane.
Uczniowie bardzo chętnie wykonywali doświadczenia z wykorzystaniem Wirtualnego Laboratorium chemicznego Empiriusz. Wirtualna rzeczywistość pobudziła w nich wyobraźnię. Zajęcia stały się bardziej atrakcyjne a uczniowie przy tym świetnie się bawili.
Uczennice klasy 4b przygotowały nagranie do akcji Dumni z Powstańców, wykorzystano do tego oświetlenie oraz sprzęt nagłaśniający wraz z mikrofonem, który został zakupiony w ramach Laboratorium Przyszłości.
Sekrety elektroniki odkrywają ósmoklasiści podczas eksperymentów fizycznych.
Dzieci z klas II – VI miały okazję uczestniczyć w warsztatach, na których poznawały tajniki działania drukarek 3D. Uczniowie zapoznali się z budową drukarki, własnościami wydruków oraz typami materiałów, z których można drukować. Sprzęt w naszej szkole został zakupiony w ramach Projektu Laboratoria Przyszłości.